Carretera Austral, NP Pumalin - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Carretera Austral, NP Pumalin - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Carretera Austral, NP Pumalin

Door: Dick Scholten

Blijf op de hoogte en volg Dick

18 November 2015 | Chili, Chaitén

De weg Carretera Austral is een project van Generaal Pinochet. Het is gestart in 1976 met als doel om Noord en Zuid Chili met elkaar te verbinden. Tienduizenden militairen hebben in het verleden aan deze weg gewerkt. Het is een zeer ambitieus project zeker als je beseft dat het 1700 km lang voert door een ruig gebied met regenwoud, vulkanen en gletschers. De weg ligt er inmiddels van Puerto Montt tot Villa O' Higgens. Ten zuiden hiervan ligt een enorme gletscher in de weg. Van hieruit moet je de grens met Argentinie over om het zuidelijkste deel van Chili te bereiken. De weg bestaat voor een groot deel uit een gravelweg met weinig verkeer. Juist daarom een aansprekende weg voor veel fietsers. Er wordt momenteel hard gewerkt om de weg te verbeteren. Over 5 jaar verwacht ik dat een groot deel ervan zal zijn geasfalteerd. Het haalt de magie wel een beetje weg maar het fietst wel een stuk comfortabeler! De uitzichten worden er niet minder van.
Het eerste Nationale Park dat ik op deze weg doorkruis is Pumalin. Een zeer dicht regenwoud waarbij vooral de enorme Narca-planten ('Reuzenrabarber') met bladeren van meer dan 1 m2 opvallen. Ook metershoge varens, bamboe en fuchsia's zo groot als bomen vallen op. Het bos is zeer dicht begroeid. Ik heb geprobeerd er doorheen te lopen maar dat is onmogelijk zonder een kapmes. Ik fietste over een zwarte sintelweg dwars door het regenwoud waarbij ik van de ene in de andere verbazing viel: wat een pure natuur! Prachtig. Op een gesloten camping van het park helemaal alleen overnacht. Alleen de geluiden van snelstromend water en vogels. Er zijn geloof ik twee auto's langsgekomen.

De volgende dag het park weer uitgereden. Het totale traject was ongeveer 70 km. Een kleine mini-mercado (Winkel-van-Sinkel) gaf aan dat de bewoonde wereld weer was bereikt. Een bordje met het opschrift 'Te - Cafe' trok mijn aandacht. Die is voor mij! Op mijn vraag "Cafe? Por Favor" greep de man achter de toonbank naar de intercom. Even later kwam een vrouw met een thermoskan, een busje Nescafe en suiker uit het woonhuis zo'n 50 m verderop aangelopen. Een deur ging open en voila: zomaar een cafeetje! Broodjes met kaas werden in de magnetron opgewarmd en even later zat ik gelukkig te wezen. Mooie manier toch om op deze manier kennis te maken met Chili.

  • 18 November 2015 - 09:45

    Robin:

    Geweldig en eindelijk foto's. Die rabarber heeft (iets kleiner) ook in mijn tuin gestaan. Dus als je terug bent snel naar de Intratuin en de achtertuin volzetten.

  • 18 November 2015 - 10:59

    Hans:

    harstikke gaaf! Je wordt er stil van, buiten de natuur om heb je dat al! Succes met de verdere tocht!

  • 18 November 2015 - 12:53

    Sara:

    Hoi Dick,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt op dit mooie avontuur en fijn dat het allemaal goed gaat. Heel veel plezier en geniet ervan!
    Gr. Sara

  • 18 November 2015 - 16:54

    Maaike:

    Wat leuk weer een update! Super bijzonder! Have fun.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 21790

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: