Afkicken! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Afkicken! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Afkicken!

Door: Dick Scholten

Blijf op de hoogte en volg Dick

17 December 2015 | Argentinië, Ushuaia

Eten is zeker belangrijk als je een fietsreis aan het maken bent. Het is tenslotte je brandstof. Ik ben nu zo'n 6 weken aan het fietsen, na een wat aarzelend begin ben ik nu in een stadium beland van constante trek. De tijd dat ik als toetje nóg een pizza at is weliswaar voorbij maar ik eet nu zeker tweemaal zoveel als normaal. De lage temperaturen en het buffelen tegen de koude wind in zullen daarin zeker een rol spelen. De afstand tussen winkels is vaak dusdanig groot dat ik voor meerdere dagen tegelijk moet inkopen. Het zorgt ervoor dat ik vaak aan eten moet denken. De ervaren reiziger weet: hoe lager de bevolkingsdichtheid van een gebied des te beperkter het assortiment.

Het zal zo'n anderhalve week geleden zijn dat ik met voor 6 dagen voedsel door de Argentijnse pampa reed. Denk dan aan veel broodjes, kaas, pindakaas, muesli, rijst, tortellini, pinda's, tomatensaus, dat soort spul. Voor absolute noodgevallen heb ik altijd twee gedroogde maaltijden waarvan het fijn is dat de inhoud op de verpakking staat. Volgens mijn bronnen was er geen fouragering mogelijk onderweg. Een mij tegemoetkomende fietser vertelde dat er toch een hotel/restaurant op de route lag. Dat werd bevestigd door een bord maar vertrouw daar niet altijd op. Deze keer werd ik niet teleurgesteld: het restaurant bleek open! Toen begon de zoektocht naar zoveel mogelijk calorieën. Als het maar vult. Ik kwam uit bij een argentijnse hamburger met een extra portie frites. Zelden zo genoten van zoiets ongezonds. Bij het afrekenen toch ook nog maar een paar srtukken pizza ingekocht. Ik vertrok met een goed gevulde maag maar na zo'n 50 km pampa had ik toch wel weer trek gekregen ... De stukken pizza kwamen goed van pas. Later in die week geen enkele moeite met een argentijnse biefstuk van 330 gram die ik vergezeld liet gaan met een dieprode Malbec met complexe smaaktinten. Nee, qua eten ben ik lekker bezig.

Enkele dagen geleden Punta Arenas bereikt. Het fietsgedeelte van mijn reis zit er daarmee op. Noodgedwongen de bus genomen naar het eindpunt Ushuaia. Speelt tijd toch nog een rol, het vliegtuig hier in Ushuaia wacht niet. Gelijk weer de beperkingen van de bus ondervonden. Nee, beter is het om te stellen dat ik moest denken aan de voordelen van de fiets: je kunt overal stoppen en je beleeft het landschap intenser. Met het bereiken van het eindpunt heb ik natuurlijk ook minder brandstof nodig. Dat wordt afkicken de komende tijd! Het zal niet de eerste keer zijn dat ik na een lange fietstocht werd begroet met een: " Goh Dick, wat heb jij een dikke kop gekregen!"

Vandaag tot slot van mijn reis een excursie gemaakt met een zeilboot naar kolonies Magelhaens pinguins, aalscholvers en zeeleeuwen. Alleen het varen door het Beagle kanaal, waar het water van de Stille en de Atlantische oceaan samenkomt was al een belevenis. Het mooie weer zorgde voor een passende afsluiting van een prachtige tocht door Chili en Argentinië. Mijn fiets staat keurig ingepakt gereed voor de terugreis die morgen begint. Maar ik beloof plechtig: er komt na thuiskomst nog een epiloog met foto's van de echte camera.

  • 18 December 2015 - 07:41

    Maaike:

    Mooi Dick! Wat een bijzondere reis. Goede reis naar NL.

  • 18 December 2015 - 09:06

    Robin:

    Dank voor de mooie en leuk opgeschreven verhalen. Goede reis terug en ik zie je in 2016.

  • 18 December 2015 - 09:28

    Ingeborg:

    Nou Dick, dat is toch weer voorbijgevlogen he! Goede terugreis gewenst en nog lang nagenieten!

  • 18 December 2015 - 10:19

    Anne:

    Kom maar op met dat dubbele kerstdiner he Dick? Erg leuk om je reis zo een beetje te hebben kunnen volgen. Goede reis naar huis en dan....nagenieten

  • 18 December 2015 - 10:19

    Anne:

    Kom maar op met dat dubbele kerstdiner he Dick? Erg leuk om je reis zo een beetje te hebben kunnen volgen. Goede reis naar huis en dan....nagenieten

  • 18 December 2015 - 11:05

    Judith:

    Fijn dat je zo mooi weer had op de boot, mooie afsluiting. Hele goede reis naar huis

  • 18 December 2015 - 12:43

    Hans Iserief:

    Mooi Dick, ik heb genoten! Goede reis terug.

  • 18 December 2015 - 15:31

    Hans P:

    Alleen al de wijze waarop je belevenissen beschrijft is voelbaar alsof je in je rugzakje meereist over de pampa, mooi Dick! Wordt het ook weer afkicken als je weer op de postweg bent aangekomen? Goede reis terug en behouden thuiskomst!

  • 18 December 2015 - 18:54

    Mariëtte:

    Nou Dick, zo te lezen ben je al goed ingegeten voor de kerst. Hele goede reis terug. En thuis nog heel lang nagenieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 21818

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: