Hoor de wind waait ... - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Hoor de wind waait ... - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Hoor de wind waait ...

Door: Dick Scholten

Blijf op de hoogte en volg Dick

12 December 2015 | Chili, Puerto Natales

Bij Argentijnse pampa hoort wind. Ik prijs mij gelukkig dat ik besloten heb van Noord naar Zuid te fietsen. De heersende windrichting is hier voornamelijk westelijk, van de gletsjers af. De noord-zuidroute gaat ook een tikkie naar het oosten dus ik heb het geluk dat ik af en toe een fors windje mee heb. Nou en dan ga je als een brommer. Wel is het enorm opletten als de weg een bocht maakt. De zijwinden zijn niet mals en erg gevaarlijk. Zeker met al die bagage op de fiets vang je veel wind. Uiteraard ontkom ook ik niet aan stukken met wind tegen. De weg naar El Calafate was zo'n stuk. Slechts 32 km lang over asfalt maar ik heb er zeker 3,5 uur over gedaan. Wat een wind! Bij aankomst in de stad was ik gesloopt. Ook de dagen erna moest ik er soms aan geloven: veel tegenwind op slechte gravelwegen die soms ook nog behoorlijk bergop gingen. Soms is fietsen (mag ik dat zo nog wel noemen?) dan niet leuk meer. Ik ben ook al heel wat moedeloze fietsers tegengekomen die al weken lang tegen de wind ik boksen.

Op de camping in El Calafate was Karin, een Zwitserse wiskundedocente uit Castricum, mijn buurvrouw. Zij maakt een fietsreis door Noord- en Zuid-Amerika van een half jaar. Omdat we voor een paar dagen dezelfde route hadden hebben we samen op gefietst. Zo ook het traject van El Cerrito naar Tapi Aike in Argentinië. We waren vroeg vertrokken want de wind wakkert meestal pas in de loop van de ochtend aan. Maar al snel was de wind in het kale landschap zo krachtig dat de km-teller een steeds lager getal aangaf. Van 10 naar 8 naar 6 en op het laatst nog maar 3 km/u. Op de gravelweg kon ik me nauwelijks staande houden. Nadat ik onderuit was gegaan besloot ik te gaan lopen. Maar ook dat was haast niet mogelijk. Net toen ik eens goed wilde gaan nadenken wat te doen kwam er een rode pick-up truck langszij met Karin! Ook zij had besloten dat fietsen niet mogelijk was en was gaan liften. Ik kon gelukkig ook mee. Gestrand op 19 km voor de finish van die dag. Bij het kruispunt 19 km verderop bleek een soort politiepost te zijn met portacabins die dienst deden als slaapkamers. Ook de keuken en toiletten konden we gebruiken. Prima we hadden een onderkomen! Morgen zien we weel weer.

Inmiddels heb ik mijn route ietwat verlegd en noodgedwongen ingekort. De weersomstandigheden en mijn tijdschema zijn zodanig dat mijn oorspronkelijke eindpunt Ushuaia fietsend niet meer haalbaar is. Mijn eindpunt is nu Punta Arenas. De rest zal ik met de bus doen. Hierdoor kon ik mooi een bezoek brengen aan het zeer bekende NP Torres del Paine en heb daar een prachtige wandeling gemaakt naar de Torres. Fietsend resteert nog het traject Puerto Natales - Punta Arenas. Zo, zijn jullie weer helemaal bij.

  • 12 December 2015 - 14:55

    Jan Coppens:

    Mooie metafoor voor het leven, toch: tegenwind en soms wind mee! En dan, altijd aanpassen aan de omstandigheden en doelen bijstellen! Mooi om dat zo te lezen!
    Het ga je goed, windje mee!
    Gr Jan

  • 12 December 2015 - 17:30

    Klaas:

    Hoi Dick

    Mooie tocht hoor. Ben jaloers. Ja Patagonië is niet voor de poes maar ondanks dat 100% de moeite waard. Jammer dat je niet fietsend Ushuaia kunt halen. Leuk om vanaf Punta Arenas de boot naar Porvenir te nemen i.p.v. de korte route via weg 257. Veel dolfijnen en in Porvenir hebben ze een lekker restaurantje van Kroaten. Fijne reis nog.

    Groeten Klaas

  • 13 December 2015 - 22:09

    Nel:

    Ha, die Dick,
    PFFF... wat zul je blij geweest zijn dat je naar de Torres mocht wandelen!! Mooi daar, hé!!
    Geniet je daar nog even..gr. Nel

  • 14 December 2015 - 08:53

    Bart Manders:

    Hey Dick, dacht dat je in IJsland wel de meeste wind had gehad maar 3 km/h tegen de wind is niet echt leuk meer. Goed plan om met duimpje een pick-up te nemen, het mag best leuk blijven. Nu kun je nog mooi in het NP bij Ushuaia fietsen of de boot naar Antartica nemen (zeer interessante last minute aanbiedingen). veul plezier nog! Bart

  • 14 December 2015 - 12:46

    Paul M.:

    Ha die Dick,
    De wind, de wind, het hemelse kind! Wij als stervelingen kunnen maar één ding doen. Stop de hopeloze strijd, zoek beschutting of in dit geval de paardenkrachten die de wind kunnen trotseren. Mooi dat er zoveel te beleven, te ontmoeten, te beslissen en te genieten valt, ook van je verhalen door de thuisblijvers! Een mooi vervolg gewenst. Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 21775

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: