Voorbereiding voltooid, het vertrek nadert - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Voorbereiding voltooid, het vertrek nadert - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Voorbereiding voltooid, het vertrek nadert

Door: Dick Scholten

Blijf op de hoogte en volg Dick

30 Oktober 2015 | Nederland, Nijmegen

Dag familie, vrienden en collega's,

Nog enkele dagen te gaan voor mijn vertrek naar Santiago de Chile. De voorbereidingen zijn bijna voltooid. De spanning is inmiddels voelbaar, het avontuur in Zuid-Amerika kan eindelijk beginnen. Het plan om via Patagonië naar Vuurland te fietsen zit al enkele jaren in mijn hoofd, en de kenners weten dan dat de daadwerkelijke uitvoering onvermijdelijk is. Al die mooie fietsreizen die ik in de loop van de jaren heb mogen maken geven kleur aan mijn leven en ik probeer dat dan ook zolang mogelijk vol te houden. Noem het een hardnekkige ontkenning van mijn leeftijd maar het voelt gewoon goed om weer als een jochie op de fiets rond te zwerven door onbekend terrein. Ik laat daarom de komende 7 weken het dagelijkse leven achter me en zie wel wat op mijn pad komt.

De voorbereidingen zijn zoals gebruikelijk bij mij minimaal. Dat doe ik heel bewust om de verwondering en de kans op avontuur groter te laten zijn. Dus route bepalen, vlucht boeken, beetje lezen en de uitrusting in orde maken. Hoewel dat laatste in de loop van de jaren vrij compleet is geworden valt me op dat er toch nog steeds verbeteringen mogelijk zijn. Zo zijn geurvrije shirts een uitkomst, ook als je alleen reist!

De elektronica neemt intussen een steeds belangrijkere plaats in. Met deze keer als noviteit een omvormer (gelijkrichter) waarmee ik met mijn naafdynamo elektriciteit kan opwekken voor GPS, smartphone en camera. Mijn notebook van 1,25 kg blijft thuis. Smartphone en minitoetsenbord (samen 280 gram en veel kleiner) zijn daarvoor in de plaats gekomen.

Inmiddels is de fiets klaar gemaakt voor transport: stuur een kwartslag gedraaid, trappers gedemonteerd, zadel laag en banden half leeg. De fiets wordt verpakt in bubbeltjes plastic in een kartonnen doos. Ook de uitrusting is inmiddels ingepakt in de fietstassen. Van korte broek tot wollen muts en Goretex handschoenen: ik ben op alle weertypen voorbereid.

Mijn reis is onder te verdelen in de volgende trajecten:
- Santiago - Temuco: busreis
- Temuco - Puerto Montt: grote merengebied
- Puerto Montt - Villa O'Higgins: Carretera Austral
- Villa O'Higgins - El Chaltèn: grensovergang langs gletsjer
- El Chaltèn - Ushuaia: Patagonië en Vuurland
Zie ook de bijgevoegde kaartjes.

Op naar de lente van Zuid-Amerika!

  • 30 Oktober 2015 - 19:38

    Jan Coppens:

    Ha Dick, het was me bijna ontschoten dat je nog een mooi fietstochtje zou gaan maken. Nou ja, tochtje... Lijkt me een prachtige reis. Succes!
    Jan
    P.S. De meren en rivieren in Patagonië schijnen te barsten van de forel. Tip: neem een lijntje en een haakje mee. Piertje eraan, succes verzekerd. (En nog lekker ook!)

  • 30 Oktober 2015 - 19:41

    Peter En Willy:

    Dick,

    Heel veel succes en plezier tijdens je avontuurlijke reis !! We zullen je vorderingen en ervaringen in de gaten houden.

    Groeten, Peter,Willy en Pyke

  • 30 Oktober 2015 - 20:03

    Hans:

    Petje af (ook al moet je de chileense tocht nog beginnen!)! en een diepe buiging als je gezond en wel met massa's ervaringen rijker in Nijmegen terug keert! Kortom Dick ik wens je heel veel fietsplezier en keep it cool!!! greetz Hans

  • 30 Oktober 2015 - 20:05

    Claudia:

    He Dick, heel veel plezier op je avontuur! Verwonder en geniet!
    Claudia

  • 30 Oktober 2015 - 20:40

    Nicole Van Den Hurk:

    Wat een prachtige reis zal dit gaan worden. Ik wens je veel plezier, succes en mooie ervaringen! Gr, Nicole

  • 30 Oktober 2015 - 21:00

    Theo:

    Hoi Dick,
    Lijkt me een fantastisch mooie tocht; Patagonië staat bij mij ook nog ergens verborgen op mijn verlanglijst. Ben heel erg benieuwd naar je ervaringen, reisverslag en foto's!! Ik wens je een mooie (en veilige!!) tijd! Groet, Theo

  • 30 Oktober 2015 - 23:34

    Nel:

    Ha die Dick... het is effe geleden ddat we selkaar zagen..en dat zal ook nu weer effe gaan duren. Het gaaat vaSt een heel bijzondere trip worden.. geniet van alle grootse en kleine dingen die je onderweg tegenkomt,
    Het ga je goed! Groetjes Guido en Nel

  • 31 Oktober 2015 - 10:58

    Arjan:

    Hoi Dick,
    Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik wens je een hele goede en mooie reis, veel geluk onderweg en ik blijf via je site lekker op de hoogte van je belevenissen. Groet, Arjan

  • 31 Oktober 2015 - 11:39

    Paul M.:

    Beste Fietsmaat,
    al vaak over gesproken, en nu dan echt! Succes en hopelijk valt de tegenwind mee. Als wij in de kou zitten, breng je ons met je verslag in andere sferen. Groet Paul

  • 31 Oktober 2015 - 11:48

    Henk K.:

    Geweldige reis Dick!Ik wens je veel mooie vergezichten, prettige avonturen en een goeie reis.

    Groet, ik blijf lezen, Henk.

  • 31 Oktober 2015 - 12:57

    Arian Kuil:

    Veel plezier Dick!

  • 31 Oktober 2015 - 22:00

    Freek:

    Beste Dick, wat een avontuur. succes en tot hoors. Freek & Sheena en Finn

  • 01 November 2015 - 14:34

    Ingeborg:

    Niets is mooier en spannender dan het onbekende aangaan! Laat je verrassen en geniet met volle teugen, ik geniet op afstand met je mee!

  • 01 November 2015 - 16:03

    Nina:

    whauw, wat een avontuur! Genieten is alles wat ik kan zeggen, oh en heelhuids terug komen natuurlijk.


  • 02 November 2015 - 09:28

    Peter DW:

    Geniet ervan en veel plezier.

  • 02 November 2015 - 17:40

    Kyra:

    Ha Dick,
    Ik wens je vooral heel veel genieten!
    Wij houden de SNP-tent ook wel even zonder jou draaiende...
    En neem vooral inspiratie mee terug.
    Groet!
    Kyra

  • 03 November 2015 - 09:04

    Bart Manders:

    Heel goed Dick niets uitstellen, vooral je dromen niet! Mooi dat je de tocht ziet als een beleving en geen doel op zich, dat je je wilt laten verwonderen en daar past idd geen voorbereiding bij. Op die manier eindig je op plaatsen waar je nooit aan gedacht had. Je fiets ergens in de bak van een pick-up naar het lokale feest waar ze geen hamburgers hebben maar hele schapen. Een mooie ervaring gewenst en blijf dromen; een reis is de beste tijd om na te denken over de volgende reis!

  • 04 November 2015 - 10:56

    Marc Heijnen:

    Hoi Dick, ik wens je heel veel plezier met je mooie fietsavontuur in Chili. Zal je hier, op deze site, met plezier gaan volgen, groeten, Marc.

  • 04 November 2015 - 12:33

    Hans Iserief:

    Ha die Dick, Ja natuurlijk. Half Zuid-Amerika af-fietsen, waarom niet? Ik heb zelf afgelopen weekend nog 60 km gefietst ;-). Veel mooie avonturen gewenst en ik ga je volgen. Maar eh... geurvrije shirts? Grtz, Hans

  • 05 November 2015 - 19:40

    Theo Van Welie:

    Ha Dick, je kent me niet (ooit ontmoet via Jan C.), maar ik ga je volgen. Ben tijdens mijn fietsreis vorig jaar in Iran een tijdje op gefietst met een Chileense jongen. Die heeft me enthousiast gemaakt voor een tocht door Chili. Lijkt me gaaf!! Geniet ervan!
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 21800

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: