Lofoten en Vesterålen, een fietsparadijs? - Reisverslag uit Botnhamn, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Lofoten en Vesterålen, een fietsparadijs? - Reisverslag uit Botnhamn, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Lofoten en Vesterålen, een fietsparadijs?

Door: Lidy en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

15 Juli 2018 | Noorwegen, Botnhamn

De reiswereld heeft de Lofoten gevonden. Op welke website je ook kijkt, bijna alle reisorganisaties geven de Lofoten als topbestemming aan. Voor de Noorse noordkust ligt een omvangrijke eilandengroep, gewoonlijk aangeduid als 'Lofoten'. Maar helemaal correct is deze benaming niet: de westelijke eilanden heten Lofoten, het oostelijk deel, dat dicht tegen het vasteland ligt heet Vesterålen. Al deze aandacht heeft natuurlijk gevolgen: het toerisme is hier enorm toegenomen de afgelopen jaren. Vooral veel campers, sommige van touringcar-niveau, bevolken de doorgaande weg die grotendeels van zuid naar noord loopt. De drukte op de wegen moet je wel in het juiste perspectief zien: druk in Noorwegen is iets anders dan druk in Nederland. Maar feit is wel dat ondanks het beleefde rijgedrag van de mede-weggebruikers de soms smalle weg niet berekend is op zoveel verkeer. Ook andere fietsers ervaren het als te druk vertelden ze ons. Dit is niet waarvoor je naar Noorwegen komt hebben we van meerdere mensen gehoord. Gelukkig heeft de gemiddelde toerist een prettige eigenschap: ze doen allemaal hetzelfde, vaak ook nog op hetzelfde tijdstip. Als je daar rekening mee houdt dan kun je hier erg genieten. En dat hebben we gedaan! Ook wij hebben het pittoreske dorpje met de welluidende naam Å bezocht en geslenterd in de leuke vissersdorpjes met de magnifieke typische spitse bergen die de Lofoten kenmerken op de achtergrond. Maar dan net op een ander tijdstip. De doorgaande weg E10 hebben we grotendeels kunnen omzeilen via kleinere wegen die langs de westkust lopen. Weliswaar veel meer kilometers en meer heuvels maar nauwelijks toeristisch verkeer. Het voorzieningenniveau (lees: koffiecafeetjes, supermarkten) is uiteraard aangepast aan de weinige toeristen maar als er dan een café of Joker(!)winkel is dan was dit altijd verrassend leuk. Ook het Spaanse stel Ferran en Mireia (zie ons reisverslag van 30 juni), die we af en toe nog weleens ontmoeten, passen dezelfde truc toe. Meer naar het noorden op de Vesterålen is het sowieso veel rustiger maar ook hier blijft ons devies om vooral de kleinere wegen te volgen. Het heeft ons gebracht bij mooi verborgen inhammen van fjorden waarbij de zeeforellen spontaan zo'n 30 cm uit het water omhoog sprongen. (Gefactcheckt bij een ervaren hengelsportliefhebber uit Rosmalen.) We hebben prachtige kampeerplekken aan zee gehad. Op de Lofoten en Vesterålen kun je dus heerlijk fietsen en kamperen wat ons betreft als je het maar wel een beetje slim aanpakt.

En waar zitten we nu? De Vesterålen hebben we met de ferry naar Gryllefjord weer verlaten. We doorkruisen nu het eiland Senja vlak voor Tromsø. Vandaar start onze laatste etappe door de provincie Finnmark naar de Noordkaap.

  • 16 Juli 2018 - 20:28

    Anne:

    Klinkt goed jongens

  • 17 Juli 2018 - 13:19

    Nel:

    Ha Dick en Lidy,
    Na onze vakantie liep ik een aantal verslagen achter maar ...zo te lezen.. lukt het jullie nog steeds goed dat fietsen in Noorwegen..en ook het genieten ! De juiste dingen op de juiste tijd !Ik geniet van jullie verslagen !
    Erg leuk om te lezen ! Vaar, Fiets en geniet ook op jullie laatste etappe noordwaarts!!
    Nel

  • 17 Juli 2018 - 14:58

    Ria:

    Leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Jammer genoeg kon ik het vorige verslag niet openen.
    Groetjes Ria

  • 18 Juli 2018 - 21:41

    Lynn :

    Wat 'n prachtreis! Marlies vertelde met net weer over jullie trip. Leuk om zo mee te lezen. Geniet ze!

  • 19 Juli 2018 - 14:02

    Jose Loermans:

    Zag alleen Dick die forellen....?

  • 06 Augustus 2018 - 08:22

    Fay:

    Prachtig, geniet van de reis!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1082
Totaal aantal bezoekers 21814

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: