Wat je moet weten over Noorwegen - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Wat je moet weten over Noorwegen - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Wat je moet weten over Noorwegen

Door: Lidy en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

24 Juli 2018 | Noorwegen, Olderfjord

Voor degene die plannen heeft om naar Noorwegen te gaan hebben wij een paar opvallende zaken op een rijtje gezet. Het is geschreven vanuit het vakantiefietserperspectief en met opzet gechargeerd om het wat leesbaarder te maken. Ik nodig iedereen, maar met name de Noorwegenkenners Judith, Bouke, Janneke en Johannes van harte uit om enige nuancering aan te brengen indien noodzakelijk.

1. Eerst betalen, dan pas eten en drinken. Als je in een café iets bestelt dan moet je bij de kassa vertellen wat je wil hebben, dan direct betalen, daarna kun je zelf de bestelde waar pakken. Bediening aan de tafel is hier niet bekend. Efficiënt en je hoeft nooit te wachten op de ober om te kunnen afrekenen als je weg gaat.
2. Er zijn hier veel kerstmannen: mannen op een zekere leeftijd met wit haar en een witte baard en met tenminste een beginnend buikje.
3. In de Noorse huizen en hutten liggen overal die typische Noorse kleedjes op de vloer. Hartstikke leuk natuurlijk, jammer dat je er altijd over struikelt.
4. Zodra de zon schijnt en de temperatuur van 20 graden wordt bereikt gaan de shirtjes van de mannen uit.
5. Standaardvraag van de caissière bij de supermarkt: posen? (Plastic draagtas erbij?)
6. Veel supermarkten op het platteland hebben een gezellig zitje waar mensen uit de buurt elkaar ontmoeten. Vaak gratis koffie en een magnetron om eten dat je hebt gekocht in de winkel op te warmen.
7. Noren zijn niet erg energiebewust. De verwarming staat altijd te hoog, de buitenverlichting staat standaard aan, zelfs als het dag en nacht licht blijft en ook de verlichting in de huizen zelf staat vaak standaard aan in alle ruimten van het huis.
8. Als Noren naar de winkel gaan en ze verwachten snel terug te zijn, dan laten ze de motor van de auto aan staan. Handig want je kunt sneller wegrijden. Zal in de winter bij min 20 wel nodig zijn maar in de zomer?
9. Noren zijn altijd bereid je te helpen. Wèl even vragen van tevoren want dat stellen ze logischerwijs op prijs.
10. Noren zijn kampioen ijseters, zomer en winter. Je kan dan ook werkelijk overal ijs kopen.
11. Kennelijk zijn Noren gek op het gokken op paardenraces. Waar je ook komt, in elke supermarkt zie je "Tipping, spill her!"
12. Dat er eland en rendier op de menukaart staat is okay wat ons betreft, maar walvis?
13. De aardbeien uit Noorwegen zijn erg lekker. Als je ze halveert blijkt dat ze ook van binnen donkerrood zijn. Zoals het hoort. Kom op Nederlandse aardbei-telers: dat kan beter!
14. De meest bijzondere aanbieding ooit: één brood 47 NOK, twee broden: 46 NOK. Toch maar even nagevraagd. Het was echt waar.
15. Noorwegen is een duur land. Ook de prijzen van de toeristische attracties zijn voor ons Nederlanders aan de hoge kant. Het zij zo. Maar € 90 betalen om rendieren te kunnen voeren vind wij toch een beetje te mal.
16. Als je drank met een alcoholpercentage van meer dan 4,6 wil kopen moet je daarvoor naar de staatswinkel Vinmonopolet. De openingstijden zijn beperkt namelijk van 10.00u tot 18.00u.
17. Elke Noor heeft een hut in de bergen, een vissershut aan zee of een hut op wielen (lees camper). En als je geen hut hebt dan huur je er een. In het noorden heb je een grillhut in je tuin.
18. Noorwegen is een land om met de camper doorheen te trekken vinden veel mensen. Pa rijdt en ma heeft een fototoestel in de hand. En als ze niet rijden dan staan ze op een parkeerplaats en zitten ze op een luie stoel te genieten en zijn ze één met de natuur.
19. Voor een zebrapad stop je. Punt. Iedereen houdt zich eraan.
20. Alle campings hebben een keuken met meestal ook een zitmogelijkheid voor de tentkampeerders. Top!
21. Veel openbare toiletten, schoon en gratis, bij picknickplaatsen en winkels. En zijn ze er niet dan is het nooit een probleem om gebruik te maken van het toilet van medewerkers van de winkel.
22. Fiskekaker ofwel viskoekjes zien er misschien niet zo lekker uit, ze zijn heerlijk als je honger hebt.
23. Brunost, ofwel bruine kaas hoef je niet meer te proberen. Dat hebben wij al gedaan.
24. Vliegvissen is hier, voor mannen althans, zomersport nummer 1. Er zijn zelfs speciale steunen op de motorkap en het dak van de auto om de hengels veilig te vervoeren.
25. En tot slot natuurlijk de vafler (wafels). Eet ze met room en jam, direct uit de pan zijn ze onweerstaanbaar. Er is ook een variant met brunost. Zie daarvoor punt 23.
Nogmaals: jullie reacties zijn welkom!

Wij zitten inmiddels zo'n 150 km van de Noordkaap af. We stemmen onze dagelijkse fietsafstand af op de weersverwachting. Komend weekend wordt volop zon verwacht op de Noordkaap, dag èn nacht. Nou reken maar dat wij er staan. Nu maar hopen dat de weersverwachting uitkomt!

  • 25 Juli 2018 - 09:25

    Els Althuizen:

    Dag Dick en Lidy,

    Met veel plezier lees ik al jullie verslagen. Ook al die eigen aardigheden (vind ik leuker dan eigenaardigheden) van de Noren. Mooi om zo op afstand mee te kunnen reizen.
    Er kwam een vraag kwam bij me op: is Brunost de gekookte kaas van wei die zoet smaakt? Ik heb het in Nederland ooit een gegeten en vond het toen heel erg lekker. Maar ik kon het later nergens meer in een winkel vinden.

    Goede voortzetting van jullie reis en voor later een behouden terugkeer.

    Veel groeten van Arjan en mij,

    Els

  • 25 Juli 2018 - 11:08

    Geert De Ruiter:

    De Noordkaaop lonkt. De spanning zal wel oplopen. Heel veel plezier weer.

  • 25 Juli 2018 - 13:05

    Dick:

    Hoi Els,
    Brunost betekent letterlijk bruine kaas. Het je een geitenkaas die sterk naar karamel smaakt. Wij vinden het na enkele keren proberen nog steeds niet lekker en hebben de indruk dat veel andere buitenlanders daar ook zo over denken.

  • 26 Juli 2018 - 20:42

    Annemie :

    Erg interessant wat jullie allemaal schrijven, ik vind het leuk om te lezen en reis een beetje met jullie mee.....ha, ha. Hopelijk gaat het laatste stuk ook nog goed lukken, want dat is jullie einddoel. Geniet er nog van.

  • 29 Juli 2018 - 11:20

    Judith:

    Ja, kan me in veel punten vinden
    maar wafels eet je absoluut met brunost!! en een beetje jam. Jammie
    Brunost smaakt alleen in noorwegen en niet op een nederlandse boterham vreemd genoeg
    Toch neemt onze zus meerdere kilos mee naar nl voor n collega
    Auto stationair, ja das zeeeer frustrerend en verboden.
    s winters begrijpelijk met die koud, maar zomers omdat ze boodschappen aan het doen zijn en dat ze al boter etc in de auto hebben liggen.
    Noorse aardbeien uit de winkel zijn niet populair (mogen 7 x bespoten worden, ahum), maar uit eigen tuin .... fantastisch.
    We gaan zeker een hele discussie krijgen tijdens ons familieweekend als ook J&J erbij zijn. Kan me herinneren dat deursloten de andere kant opdraaien etc... Word leuk.

  • 29 Juli 2018 - 13:44

    Janneke:

    Ja veel punten zijn mij ook opgevallen.
    Brunost is ook niet aan mij besteed maar wafels met jam en room samen is ook heerlijk!
    Wat mij nu opvalt, sinds dat ik terug ben, is dat de Noorse kinderen altijd goede outdoor kleding aan hebben en veel meer gewend zijn om in de natuur zich te vermaken en te kamperen. Laats in Duitsland kwam een hele schoolklas kamperen en er werden hele bedden van de auto naar de tent gesleept! In Noorwegen (met een activiteit van de rode kruis) kwam bijna ieder kind aanzetten met een goede rugzak met matje en slaapzak erin.
    Zeker leuk om dit tijdens het familieweekend nogmaals te bespreken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 21810

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: