Een zondag in Noorwegen - Reisverslag uit Rauland, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Een zondag in Noorwegen - Reisverslag uit Rauland, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Een zondag in Noorwegen

Door: Lidy en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

10 Juni 2018 | Noorwegen, Rauland

Op zondag zijn in Noorwegen alle winkels dicht. De zondagsrust wordt hier geëerbiedigd. Mooi natuurlijk maar voor vakantiefietsers zoals wij is dat niet handig, beter gezegd onhandig. Veel gesleep met eten en ook de koffiestop is een probleem. Vanmorgen bij vertrek hadden wij ons daarop al ingesteld. We begonnen vandaag nog met de loeizware klim (500 hoogtemeters over 5 km via een spaghettiweg) van gisteren in de benen maar vooral ook in ons hoofd. Vanaf de start was het opnieuw klimmen, niet zo steil als gisteren maar toch. Het was rustig op de weg ofwel: we waren alleen. Na zo'n 15 km klimmen en dalen kruisten we een grote weg (ook zonder verkeer, maar dat terzijde) Laat daar nu een Joker-winkel staan die geopend was! Het bord met 'Nystekte kanelboller' met bijpassende afbeelding trok direct onze aandacht. Binnen was een frisse jongeman met dito kuif de kanelboller aan het afbakken. De lucht kwam je tegemoet! Samen met de gratis(!) koffie waren wij een gelukkig stel. Wat kun je toch blij worden van zoiets eenvoudigs. Uiteraard hebben we aan de blonde kuif gevraagd hoe dat nu zit met de zondagsrust. "Die is er nog wel dankzij een rare wet uit de jaren 80 van een achterlijke christelijke politieke partij (zijn woorden) maar er is een uitzondering gemaakt voor winkels met een vloeroppervlak van minder dan 100 m2." Mooi, weten we dat ook weer.

Inmiddels zijn we vanuit Fyresdal noordelijk gefietst en aangekomen in Rauland met uitzicht op de Hardangervidda, een schitterende hoogvlakte op zo'n 1000 meter hoogte. Er ligt zelfs op de toppen nog beetje sneeuw ondanks het zeer warme voorjaar. Mooi om te ervaren dat we binnen één fietsdag in een totaal andere omgeving zijn gekomen. Nauwelijks knutjes zodat de benen van Lidy ook weer een beetje kunnen bijkomen. Zie daarvoor één van de bijgevoegde foto's.
Dat was 'm weer vanuit Noorwegen.

  • 10 Juni 2018 - 19:00

    Remco De Jong:

    Hoi Dick,

    Je bent al een aardig stukje opgeschoten. Als ik zie op de kaart hoe ver je nog moet, dan lijkt dit een onmogelijke zaak.
    Maar jij zou het vast wel redden.

    Veel succes met de volgende kilometers...en niet smokkelen met treinritjes tussen door he.

    Gr. Remco de Jong

  • 10 Juni 2018 - 19:52

    Els Althuizen:

    Dag Dick en Lidy,

    Leuk om ze te kunnen meegenieten van jullie onderneming. Wel dapper hoor! Prachtige foto's. Ik hoop maar dat de muggen (de benen foto) jullie niet meer al te veel last gaan bezorgen, want dat lijkt me geen pretje. Heel goede voortzetting gewenst en veel groeten uit Rosmalen,

    Els

  • 10 Juni 2018 - 20:43

    Geert De Ruiter:

    Gaat goed. Mooi vervolg gewenst.

  • 11 Juni 2018 - 07:08

    Ellen:

    Omg, die benen! Arme zus!

  • 11 Juni 2018 - 07:16

    Ria:

    Mooie versiering op je benen Lidy!

  • 11 Juni 2018 - 13:30

    Ingeborg:

    Wow Lidy, hopelijk laten de knutjes je met rust nu! Hardangervidda roept onmiddellijk herinneringen op aan een wandeltrektocht die ik daar alweer lang geleden heb gemaakt. Prachtig gebied! En goed insmeren met zonnebrandcreme want de zon kan erg fel zijn :) genieten!

  • 12 Juni 2018 - 17:42

    Maaike:

    Wat een avontuur. Geniet van de mooie omgeving. Groetjes, Maaike
    Oehh..die knutjes..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 21788

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: