Kees Verkerk lost startschot - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Kees Verkerk lost startschot - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Kees Verkerk lost startschot

Door: Lidy en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

07 Juni 2018 | Noorwegen, Kristiansand

Zware vakantiefietsen en treinen is geen gelukkige combinatie. Moeilijke instap in de treinen, liften op perrons die buiten werking zijn, vaak weinig ruimte voor de fietsen en conducteurs die de treintickets met stoelreserveringen niet snappen. Even doorbijten dus. Met de catamaran van Hirtshals (Denemarken) naar Kristiansand (Noorwegen) was ook geen sinecure: lekker snel in 2,5 uur naar de overkant maar onze magen hadden, ondanks een rustige zee, een andere mening: het eten kwam er net zo snel uit als het erin ging. Met witte gezichten op het achterdek ging het gelukkig wel. Kris kras door Kristiansand viel ook niet mee maar uiteindelijk ons doel bereikt: de camping van Hamresanden. Bij het binnentreden van de receptie annex restaurant hoorde we direct: "Wat kan ik voor jullie doen?" Ik herkende zijn stem en gezicht direct: Kees Verkerk in levende lijve! Een kleine gedrongen gestalte, schouders door de jaren heen ietwat naar voren gebogen maar de pretogen nog steeds aanwezig. Voor de 50-minners onder de lezers: Kees Verkerk is een schaatslegende uit de zeventiger jaren: het Ard en Keessie tijdperk waarbij we met de hand de tijdschema's uit de krant bijhielden. Een nachtje kamperen kon natuurlijk. We vertelden nog dat de camping best moeilijk te vinden was met veel extra kilometers. Zijn reactie: da's toch een mooie training! Typisch een antwoord van een ex-topsporter. Hij was ook nauwelijks onder de indruk van ons plan om naar de Noordkaap te fietsen zo leek het. Mogen we samen op de foto? Natuurlijk! Maar dan wel bij de bloemen op het terras. Het plaatje moet goed zijn. Nu zijn wij allebei de kleinsten niet en Kees wel dus kon hij het niet laten om te zeggen dat wij zeker zo lang waren als Ard Schenk. Na de fotosessie moest Kees snel verder, druk baasje die alles in de gaten hield en iedereen aanstuurde. Wij zochten onze kampeerplek op en bekeken nog eens vol trots onze foto met Kees Verkerk, voormalig olympisch en wereldkampioen schaatsen. Een mooie start van onze fietstocht.

Inmiddels zijn we gearriveerd in Fyresdal waar we genieten van de gastvrijheid van Judith en Bouke (zus en zwager van Lidy). Even bijkomen van de ontelbare knutjes maar we genieten volop van de schoonheid en de rust van het Noorse land.

  • 07 Juni 2018 - 11:39

    Robin:

    Ik weet net van je lange afwezigheid (zeer gegeund natuurlijk) en dacht vanmorgen op de fiets naar het werk aan de legendarische reisverslagen.... en jawel hoor daar komt de eerste binnen. Succes samen (ook met het fietsen). Noordkaap hebben wij twee jaar geleden in de zomervakantie met de auto niet gehaald (1 maand is te kort als je de rest ook wil zien/meemaken), maar de route naar boven is prachtig! Ik neem aan dat je de toeristische route langs de Zuidwest kust en de fjorden niet pakt maar gelijk door het binnenland naar het Noorden gaat. Ook heel mooi! Kijk danwel uit voor de elanden, muskusossen, rendieren en veelvraten (en de knutjes)!

  • 08 Juni 2018 - 06:16

    Ellen:

    Pffff, zwaar/lastig begin. Maar kan enkel mooier worden! Zelfs nu, na zoveel jaar, is Kees Verkerk op foto nog altijd herkenbaar, al zou je hem in de supermarkt waarschijnlijk voorbij lopen. Geniet van het verblijf bij Judith en op naar de volgende etappe. Ik kijk uit naar het volgende verslag.

  • 08 Juni 2018 - 12:19

    Klas DB Uit Groen 15:

    Lieve Lidy en Dick,
    Wat voor weer is het in Noorwegen?, vraagt Anna.
    Hoeveel graden? vraagt Tygo. en wat kun je daar eten?
    Heb je al trollen gezien?, vraagt Anna en heb je al iets van de Vikingen gezien?
    Nathalie was vandaag voor het eerst.....en ook voor het laatst, omdat ze geen zorgervaring had. is al opgelost: Monique komt vanaf volgende week.
    Na de zware start is het nu iets ontspannener?, vragen Rose en Bas.
    We hebben de muziek in de pauze wel gemist!
    Martin heeft vandaag met Mariëtte gelezen! voor de Avi en dat ging heel goed. en met Nathalie namen met de letter F. 'De LWP ging ook al zo goed. Luister maar:
    Siebe 202 cups
    Tygo 32 met de kwast en cups
    Anna 85 cups met water gedaan
    Bas 98 plankjes
    Martin 14 zakjes munten
    Rose heeft Nijntje ingebrand
    Heel veel liefs van klas DB
    Doei, Lidy en goede reis!!!

  • 11 Juni 2018 - 19:30

    Lidy:

    Voor klas DB.
    Hallo allemaal, wat leuk dat jullie wat geschreven hebben!
    Wat een vragen allemaal en wat hebben jullie hard gewerkt bij Jet! Een pluim van mij.
    Het weer was eerst zonnig en warm, maar vandaag hadden we regen. Gelukkig gaat morgen de zon weer schijnen. Het wordt dan 20 graden.
    Rustig fietsen is er niet bij, veel klimmen, maar ook lekker lang afdalen :).
    Trollen en Vikingen heb ik alleen in een winkel gezien.
    We zitten nu op een mooie camping, maar gisteren hebben we een hytte (huisje) gehuurd.
    Doe Monique de groeten als ze vrijdag komt.
    Heel veel liefs van mij en de groeten van Dick

  • 15 Juni 2018 - 12:29

    Klas DB:

    lieve Lidy en Dick,

    Joep is er vandaag weer bij. Hij vraagt: hoe is het weer nu?
    Anna vertelt dat haar grote neef Mick komt logeren.
    Gaan jullie ook het WK volgen?, vraagt Tygo. En zo ja voor wie zijn jullie dan?
    Melisa vraagt hoe het gaat met Lidy? Zijn de bultjes al wat minder?
    Monique vraagt: hebben juillie al rendieren of elanden gezien?
    Ken je de film Kerst met Linus?, vraagt Anna. Heb je plekken gezien waar die film is opgenomen?
    Wat eten jullie zoal, vragen Joep en Martin?
    Tygo vraagt: heb je al een ijsje gegeten? En thee gedronken?
    Martin heeft met Monique de letter f én g gedaan!. .
    Zijn jullie ook vaak doodkapot als je heel lang gefietst hebt? vraagt Anna.

    Nog een fijne vakantie en een goede reis en fiets ze!!!

    liefs van Klas DB, Anna, Bas, Joep, Martin, Melisa, Monique, Mariëtte, Rose, Siebe en Tygo en Ria en Ton




  • 17 Juni 2018 - 16:05

    Lidy:

    Hallo allemaal.
    Wat leuk dat Joep er weer bij is.
    Vandaag heb ik een rustdag, want we hebben zware fietsdagen achter de rug (zie ons nieuw verslag over de Mjølkevegen) en ja Anna gisteren was ik kei moe ofwel doodkapot.
    Vanmorgen regende het, het was maar 5 graden, maar nu is het droog en soms schijnt de zon en is het 11 graden. Met mijn benen gaat het beter, de bultjes zijn nog maar een beetje te zien.
    We hebben nog geen rendieren gezien maar zijn wel naar een tentoonstelling geweest over rendieren. (Hardangervidda nasjonalparksenter) Ook nog geen elanden gezien.
    We eten allerlei prutjes, vaak met wortels, zoete aardappel, courgette, paprika, kool, worst, salami met rijst, couscous of pasta.
    's Morgens zet Dick meestal een kopje thee en eten we brood en soms yoghurt met muesli.
    Ik zal Mariëtte nog wel een paar foto's sturen.
    Nog een paar grote klimmen te gaan. Jullie horen wel weer van mij.
    Veel liefs Lidy en natuurlijk de groeten van Dick.

  • 21 Juni 2018 - 16:56

    Lidy:

    Voor klas DB aanvulling.

    Hallo allemaal,
    Ik was nog vergeten te zeggen dat we niet het WK volgen. Gisteren was er wel een tv-kamer op de camping en hebben het laatste stukje Iran tegen Spanje gezien.
    Vandaag weer een rustdag omdat mijn fiets gerepareerd moest worden, want er zat een scheur in de velg. Gelukkig was er een goede fietsenfabriek in Oppdal en die heeft weer een nieuw wiel gebouwd. We hebben maar een knus huisje genomen.
    Het fietsen gaat heel goed, we hebben nu de grote klimmingen wel gehad. Er stond veel wind en het was koud, maar vandaag weer lekker in het zonnetje gezeten (wel met trui aan).
    Ik stuur Mariëtte nog een paar foto's van een trol (voor Anna), van ons huisje van vandaag, van de fietsenmaker, van mij op de fiets op de Mjølkevegen, lekker Op een terrasje, mij met een muskietennet over mijn hoofd en een van mijn kookbeurt (warme maaltijdsalade). Oh ja, van die prutjes waar ik al over schreef, weet de kok (Dick) heerlijke maaltijden van te maken hoor.
    Zaterdag zijn we in Trondheim dan zit deel 1 erop en gaan we bij de fjorden fietsen.
    Werk ze weer vandaag en heel veel groetjes van mij en Dick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 21825

Voorgaande reizen:

03 Juni 2018 - 03 Augustus 2018

Op weg naar de Noordkaap

01 November 2015 - 20 December 2015

Fietsreis door Patagonië naar Vuurland

Landen bezocht: