Een dag niets doen waar niets te doen is - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu Een dag niets doen waar niets te doen is - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Dick Scholten - WaarBenJij.nu

Een dag niets doen waar niets te doen is

Door: Lidy en Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

01 Augustus 2018 | Noorwegen, Hammerfest

De Noordkaap, ons einddoel, is bereikt. De avond en nacht op de Noordkaap was het schitterend onbewolkt weer, heel ongewoon voor hier, zelfs de wind ging in de loop van de avond liggen. We hebben het met onze eigen ogen nu kunnen zien: de zon gaat hier op deze tijd van het jaar inderdaad niet onder. Vanaf 00.15 u merken we echt dat het lichter begint te worden en dat de nieuwe dag is aangevangen. Een mooie, maar ook bijzondere avond en nacht.
Tja, doel bereikt, wat nu? Tijd om te relaxen en het eventjes rustig aan te doen. We besluiten om een paar dagen op het eiland Magerøya te blijven. Dat is het eiland waar ook het plateau van de Noordkaap ligt. We verkassen naar Skarsvåg, een klein vissersplaatsje zo'n 15 km ten zuiden van de Noordkaap. Het ligt beschut in een natuurlijke baai. Wij strijken neer op een kleine camping gelegen aan een bergmeer. De E69, de weg naar de Noordkaap, ligt op slechts 3 kilometer afstand maar hier heerst vooral de rust. Nadat we de tent hebben opgezet gaan we een stukje wandelen naar de Kirkeporten, door een wonderlijke speling in de natuur is er een gat ontstaan in een rotswand. Je kunt door het gat het plateau van de Noordkaap zien. Een simpel wandelingetje van 20 minuten is ons verteld. Laten we dat eens gaan doen. We zetten flink de pas er in, en al snel zijn we bovenop het bergruggetje. Het pad loopt verder naar beneden. Dit kan het toch niet zijn? Verder omhoog zien we nog een topje, da's eigenlijk ook wel leuk. Enfin, de rol van reisleider is snel aangenomen en we gaan welgemoed verder en verder en verder de graat van het bergkammetje over. Uiteindelijk komen we op de top aan met, dat moet gezegd, een schitterend uitzicht. Maar wel met een natte rug terwijl dat niet onze bedoeling is.

De volgende rustdag fietsen we naar Gjesvaer. Is niet zo ver zo'n 20 km, een makkie zonder bagage. We zijn gemakshalve vergeten dat er ook nog wat geklommen moet worden, de wind best wel krachtig is, en dat we ook nog terug moeten. Hele mooie fietstocht door een stenenwoestijn met uiteindelijk een schitterend uitzicht op de omgeving van Gjesvaer met talloze eilandjes waar het stikt van de vogels. Wederom dus een hele mooie dag maar wel met 63 km op de teller, talloze hoogtemeters en een natte rug. Wel genoten gelukkig.

We hebben nog één rustdag te gaan. Nu moet het toch gaan lukken het rustig aan te doen. Laten we de Kirkeporten nog eens proberen. Nu wel keurig de paaltjes gevolgd. Zowel heen als terug, we zijn hardleers maar we maken vorderingen. Terug op de weg lopen we nog even het dorp in. Het is warm, 27 graden en weinig wind. je raadt het al: we hebben een natte rug. We drinken koffie bij het Nordkapp Jul og Vinterhus, een café/restaurant/souveniershop, en raken aan de praat met de dochter des huizes over het leven hier in Skarsvåg. We zoeken een plekje op in de schaduw van het pand en proberen een zuchtje wind op te vangen. In de zomer is het hier normaal gesproken 10 graden en regen. In de winter valt hier een dik pak sneeuw. Afgelopen winter nog 15 meter! Het leven hier is zwaar vertelde ze. Maar ach, je went eraan. Zelf woont ze in Midden-Noorwegen maar komt in de zomer en met kerst haar ouders bezoeken. In het dorp staan ongeveer 200 huizen waarvan er 60 bewoond zijn. Is er een school hier? vraagt Lidy. Nee, gezinnen met kinderen wonen hier niet meer. Men trekt weg naar plaatsen met meer voorzieningen. Hoe zit dat eigenlijk met de enige weg naar het dorp, blijft die altijd begaanbaar? Zoveel mogelijk wel maar regelmatig gaat ie dicht. Dan is het dorp alleen bereikbaar per boot. Afgelopen winter was de weg enige tijd afgesloten, maakten de mensen boodschappenlijstjes en ging er een boot naar Honningsvåg. Maar het is hier een hechte gemeenschap en men helpt elkaar. Ook zijn er perioden dat er alleen maar in kolonne mag worden gereden. Sneeuwschuiver voorop, daarna de grootste auto's, daarna de kleinere. Hoe doe je dat met je werk als de weg is afgesloten? Nou, dan werk je gewoon niet. Dat is nu eenmaal zo. Zo simpel is het. Een dagje niets doen, denk ik gelijk. Zonder natte rug. Het is ons niet gelukt, maar we hebben wel een paar mooie dagen gehad op Magerøya en vooral in Skarsvåg.

We zijn inmiddels van vervoerswijze veranderd en koersen nu met de Hurtigruten (een moderne Loveboat) richting Tromsø. Daar nemen we het vliegtuig terug naar Nederland. Dan zit het erop. We hebben nu al heimwee.

• 01 Augustus 2018 - 14:37

Nel:

Ha Lidy en Dick,
    Mooi daar in de buurt van de Noordkaap! Een heel goeie terugreis ...enne ....die natte rug ...die ga je in Nederland al krijgen door niets te doen terwijl er wrsch. van alles te doen is!
    Welkom Thuis!
    Groetjes Nel

Dick

Als klein menneke riep ik al dat ik ‘kilometer fietsenrenner’ wilde worden. Later werd het: "dat ik wel even naar China zou gaan fietsen". Het is er allebei niet van gekomen hoewel dat laatste nog steeds tot de mogelijkheden behoort. Maar dat het fietsen een belangrijke rol zou spelen in mijn leven was al snel duidelijk. Vanaf mijn 18e levensjaar mag ik mij al ‘vakantiefietser’ noemen. Eerst op een stadsfiets zonder versnellingen met canvas fietstassen. Al snel daarna op een Koga Miyata Roadwinner met 10 (!) versnellingen. Deze racefiets had ik enigszins aangepast zodat ik ook de noodzakelijke bagage mee kon nemen. De reisbestemmingen werden steeds verder: eerst tochten in Engeland en Frankrijk, daarna 3 maanden dwars door de USA van coast to coast. Door deze lange fietstocht kreeg ik de fietskoorts pas ècht te pakken waarbij ik een voorkeur ontwikkelde voor uitgestrekte verlaten gebieden. Een vleugje avontuur mag daarbij niet ontbreken. Fietstochten naar de Noordkaap, dwars door Spanje, Polen, Alpen, Marokko, IJsland en USA/Canada hebben mooie ervaringen opgeleverd door prachtige landschappen en bijzondere ontmoetingen. Mijn laatste reis was een fietstocht door Patagonië naar het zuiden van Chili en Argentinië. Elke keer als ik met mijn fiets op pad ben geniet ik weer volop dus bij een goede gezondheid zal ik mij nog wel even ‘vakantiefietser’ mogen blijven noemen.

Actief sinds 27 Sept. 2015